Luisteren en vragen stellen, terwijl je je beeld van het probleem én de oplossing allang gevormd hebt – wanneer heb jij dat voor het laatst gedaan? Je weet ergens wel dat het belangrijk is en toch laat je het misschien te vaak na. Je bent niet de enige. Hoe komt dat toch?

Simon Sinek beargumenteert in een recent artikeltje op MT.nl waarom (eerst) luisteren veel meer oplevert dan praten. Je medewerkers voelen zich gewaardeerd en je creëert draagvlak. Verder verzamel je door te luisteren (en te vragen) belangrijke informatie. Als je vervolgens toch je mond open doet, kom je – immers goed geïnformeerd en met veel meer inzicht – met slimmere oplossingen. Of die zijn vanzelf al ontstaan. Kortom, door te luisteren, de juiste vragen te stellen en dan pas te spreken, krijg je meer voor elkaar.

Waarom doen we dat dan zo vaak niet en beginnen we met het weergeven van onze visie en onze aanpak? Simon weet het antwoord: je wilt je eigen ‘briljantheid’ laten zien.

Daar zit wat in. Ik denk dat er allerlei redenen zijn:

  1. Je hebt geen tijd. Je wilt best, graag zelfs, maar je werkt nu eenmaal hard.Want dan loopt alles op rolletjes en krijg jij de waardering en erkenning die je verdient.

Maar – wat als je ophoudt met verantwoordelijkheden van anderen (of de organisatie) op jouw schouders te nemen? Neem verantwoordelijkheid voor wat wél jouw taak is: het nemen van de leiding vanuit een – goed geïnformeerde – helicopterview. Daarvoor is luisteren best belangrijk.

  1. Als je je standpunt niet stevig verkondigt, is de ander je vóór en is hij jou alweer de baas. 

Maar – wat als je wat vaker bedenkt dat jij vanuit jouw kwaliteiten sowieso een volwaardige bijdrage levert? En dat het jou alleen maar krachtiger maakt als je vragen durft te stellen? Misschien ben jij juist daardoor de situatie beter de baas.

  1. Je neigt naar enig sarcasme bij dit onderwerp – als je vraagt en luistert krijg je ongetwijfeld te horen wat je allang weeten dat zal jouw standpunt niet veranderen.

Maar – wat als je je vragen stelt vanuit oprechte belangstelling en nieuwsgierigheid in plaats van ergernis? Dat vergt van je dat je uit je eigen denkwereld stapt en dat is misschien ook best lekker. Het levert je in elk geval heel andere antwoorden op – en veel betere informatie.

  1. Je snapt niet goed waarom anderen zich zo nodig ‘gehoord’ willen voelen, het gaat toch om het resultaat?

Maar – wat als je je eigen behoeften (newsflash: ieder mens heeft behoeften ;-)) eens níet zo makkelijk opzij schuift, maar je er meer van bewust wordt? Dat is beter voor jouw energiemanagement én je empathische vaardigheden.

  1. Je wilt bepaalde zaken liever niet horen omdat ze te confronterend zijn. Je gaat bijvoorbeeld liever uit de weg dat je iets over het hoofd gezien hebt, met alle gevolgen vandien.

Maar – wat als je gewoon incalculeert dat er ongemakkelijke zaken boven tafel kunnen komen, en jij dat op voorhand prima vindt? Het hoort erbij. Vat het niet persoonlijk op. Zo geef je jou en je mensen de ruimte voor openheid in de samenwerking en betere kwaliteit.

Benieuwd naar het artikel en filmpje van Sinek?

Bekijk het hier.

Laat zien hoe briljant je bent – door te luisteren, goede vragen te stellen, en dan spot on uit de hoek te komen. Zo krijg je medewerkers, klanten én de hogere echelons veel gemakkelijker mee en verbetert de kwaliteit.

In lastige gesprekken vraagt het lef om écht te luisteren naar het antwoord. Wat houdt jou tegen om de juiste vragen te stellen?

Meer weten? Ik leer je graag hoe je als manager of directeur vanuit verbinding met jezelf veel krachtiger wordt in je leiderschap, zodat je anderen in de organisatie kunt inspireren tot topprestaties. Bel 06-51935369 of mail heleenteravest@managers-eq.nl.

Vraag hier je
gratis e-book aan

Ontvang ook updates van het waardevolle MEQ-zine over inspirerend leiderschap en EQ-ontwikkeling. Je kunt je altijd weer gemakkelijk uitschrijven.

AVG

Bedankt, check je inbox (of SPAM) voor het e-book.