Recent heb ik in gesprekken met een nieuwe klant weer mogen ervaren hoeveel verschil het maakt als je heel helder maakt waar je exact naartoe wilt samen – en welk resultaat je wilt dat dat oplevert.

In een goed stuk van Ben Tiggelaar in NRC over het belang van bouwen aan bedrijfscultuur, juist in tijden van afstandswerken, komt dit ook naar voren. Veel organisaties bedienen zich van algemene termen in plaats van concrete taal die gedrag weergeeft.

‘Hoe dicht je die kloof tussen mooie cultuurplannen en dagelijkse realiteit? Ook Sull en collega’s pleiten ervoor de ‘hoog-overtermen’ die de meeste cultuurprogramma’s kenmerken, te vertalen naar concrete uitspraken over gewenst gedrag. Het handjevol organisaties dat wel goed scoort in cultuuronderzoek, doet dit al. Een voorbeeld van de onderzoekers: een farmaceutisch bedrijf dat ‘pionieren’ als centrale waarde heeft, vertaalt dit onder meer naar „openhartig ter discussie stellen van aannames” en „eerlijk zijn over wat je niet weet”.’

Wat belemmert nu eigenlijk dat concreet worden? Ik kan een paar redenen bedenken.

  • De waan van de dag draagt er niet aan bij om stil te staan bij de specifieke verwoording van wat je bedoelt.
  • Het is onhelder welk gedrag (on)gewenst is: werkt het beter om ‘daadkrachtig’ te zeggen waar het op staat of om vragen te stellen? In welke context is wat effectief? En als het dan gaat om vragen stellen, wélke vragen dan?
  • Hoe komt het over als je (bekent dat je) iets niet weet?
  • Durf je expliciet te benoemen welk gedrag nodig is, terwijl je nog niet precies weet hoe je dat samen gaat waarmaken?

Zo zijn er vast meer redenen te bedenken. Waarbij het ook nog eens de vraag is of het altíjd nadelig is om een beetje ondoorzichtig te blijven.

Houd jij het ook wel eens vaag? Welke reden heeft dat? Laat het me weten!

Het hele artikel in NRC lees je hier.

Vraag hier je
gratis e-book aan

Ontvang ook updates van het waardevolle MEQ-zine over inspirerend leiderschap en EQ-ontwikkeling. Je kunt je altijd weer gemakkelijk uitschrijven.

AVG

Bedankt, check je inbox (of SPAM) voor het e-book.

Vraag hier het interview aan

Ontvang ook updates van het waardevolle MEQ-zine over inspirerend leiderschap en EQ-ontwikkeling. Je kunt je altijd weer gemakkelijk uitschrijven.

Privacy

Bedankt, check je inbox (of SPAM) voor het e-book.

Antoine Driessen

Vraag hier het interview aan

Ontvang ook updates van het waardevolle MEQ-zine over inspirerend leiderschap en EQ-ontwikkeling. Je kunt je altijd weer gemakkelijk uitschrijven.

Privacy

Bedankt, check je inbox (of SPAM) voor het e-book.